Pittsburgh Downtown @ Andy Warhol Museum - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Michel Kruit - WaarBenJij.nu Pittsburgh Downtown @ Andy Warhol Museum - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Michel Kruit - WaarBenJij.nu

Pittsburgh Downtown @ Andy Warhol Museum

Door: Michel & Robin

Blijf op de hoogte en volg Michel

23 Juli 2014 | Verenigde Staten, Pittsburgh

Vandaag een soort van rustdag. Op het programma staat alleen de Andy Warhol Museum, nadat we de Carnegy Science centre geschrapt hadden. In plaats daarvan zijn we een wandeling door het centrum gaan maken. We kwamen nog uit bij de ducktours, maar deze was tot in de middag volgeboekt. In de middag zou het gaan regenen, dus dat leek ons geen goed idee. Het centrum van de stad is verder niet veel bijzonders, de market square zag er wel gezellig uit met alleen maar eettentjes eromheen en in het midden terrasjes. Een plein verderop was PPG’s place, mooi statig en alles van glas. Station Square zou een een touristische trekpleister moeten zijn met de Ducktours, Hop-onhop-off tour, bootcruises, Hardrock café en lounges, maar dit kwam in ieder geval niet zo over. Na een rondje van zo’n 6 Km kwamen we bij het Andy Warhol Museum uit, één block van ons hotel. Da’s wel zo gemakkelijk als het straks regent. Eerst hebben we daar wat gegeten in de hal, voordat we echt naar binnen gingen. Binnen mochten geen foto’s of dergelijke gemaakt worden. Wel vreemd voor de man van massaconsumptie en waarin alles voor iedereen beschikbaar moet kunnen zijn.
Andy Warhol is een Popart kunstenaar. Pop staat hierin voor populair en dit laten de kunstenaars vooral zien door massaproducten, die geproduceerd in onze consumptiemaatschappij, af te beelden. Hieronder vallen niet alleen tv’s en radio’s maar bijvoorbeeld ook alle beroemdheden die na de tweede wereldoorlog in onze consumptiemaatschappij zijn opgekomen. Andy Warhol is wereldberoemd om zijn zeefdrukken van bijvoorbeeld Marilyn Monroe en Moa Zedong. Een heel ander beroemd werk van hem zijn de soepblikken van Campell’s die hij honderden keren heeft laten afdrukken.
De expositie besloeg 6 etages, waarin zijn hele leven en bijbehorende werken voorbij komen, inclusief werken van zijn vrienden, bijvoorbeeld van zijn goede vriend Roy Halston. Ook hierin was het motto: mode moet voor iedereen bereikbaar zijn: Mooi, sjiek en toch betaalbaar. Dit museum is zeker de moeite waard, als je een keer in de buurt bent.
Na het museum gingen we terug naar het hotel, om kort erna het feestgedruis op straat in te gaan. Tenslotte namen de Pirates het vanavond weer op tegen de Dodgers. Toen de wedstrijd begon liep de straat snel leeg en gingen wij naar het restaurant van het hotel: SOHO, een goed restaurant. En de wedstrijd van 50 meter verderop werd live uitgezonden en maakte het een avondvullend programma.

• 26 Juli 2014 - 10:33

Ineke&ruud:

Oke jongens,als we in de buurt zijn gaan we dat eens bekijken!
    Interresant verslag weer,leuk met zijn 2tjs geschreven,toppie!
    Leuke foto's trouwens weer,ook vd.Amish nog!!
    enjoy doegg xx